קללת הזכייה בלוטו

מה משותף לרודנים אכזרים ולזכיה בלוטו? מה קורה לעניים כשהם הופכים לעשירים? מדוע אנו נוטים לשכוח את העבר כשההצלחה מאירה לנו פנים, והאם ניתן להימנע מקללת העושר?
אוקטובר 9, 2024 – ז׳ בתשרי תשפ״ה

בילדותו, גדל יוסיף ויסריונוביץ’ ג’וגאשווילי בבית עני. אביו היה סנדלר שיכור ואלים, ואִמו עבדה במשק בית.

כשעלה לגדולה, הוא שינה את שמו ליוסף סטאלין, חיסל את טובי חבריו ונרשם כאחד מרוצחי ההמונים האכזרים והגדולים בהיסטוריה, כשעל ידיו דמם של יותר משלושים מיליון בני-אדם.

אדולף שיקלגרובר, לימים אדולף היטלר, הגיע גם הוא מרקע דומה. בדומה לסטלין, גם הוא לא גדל בבית עשיר ומעודן מבחינה תרבותית, ואביו היה אף הוא אדם אלים ושיכור. כמו סטלין, היטלר החל גם הוא במסע טיהורים מייד כשעלה לשלטון, רצח את חבריו שבקולותיהם נבחר והפך לרודן אכזר וחסר מעצורים.

עמדת הכוח החדשה שלהם אינה משנה את תפיסתם העצמית. הם חשים שנותרו דחויים מבחינה חברתית, אך כעת יש בידיהם עוצמה.

לאחר מלחמת העולם השנייה עסקו טובי ההיסטוריונים והסוציולוגים בניסיון להתחקות אחרי המכנה המשותף לשני רוצחי המונים אלו, אך בסופו של דבר אישיותם המורכבת נותרה חידה בלתי פתורה.

עם זאת, ברור ששני רוצחים אלו חוו שינוי מטלטל וקיצוני בחייהם. שניהם עלו מבֵּירא עמיקתא לאִגרא רמה, ואולי כאן טמון חלק מפתרון החידה.

אין צורך בהכשרה פסיכולוגית כדי להבין ששינויים קיצוניים ומהירים עלולים, במקרים רבים, לגרום טלטלה עצומה בנפשו של כל אדם, ולעוות את אישיותו ואת תפיסת המציאות שלו.

עיוות זה מתרחש לא רק במעבר החד שבין עבדות לשלטון, אלא גם אגב התעשרות פתאומית ומהירה.

בשנת 2003, כשהיא בת שש-עשרה בלבד, זכתה קיילי רוג’רס בשני מיליון לירות שטרלינג בהגרלת הלוטו הבריטית. שש שנים לאחר מכן, כשמאחוריה שלושה ניסיונות התאבדות וללא פרוטה בכיסה, נאלצה קיילי לעבוד כעוזרת-בית כדי לשלם את חובותיה התופחים.

מקרה חריג? ממש לא.

גם בילי בוב הארל חשב ב-1997 כי בעיותיו הכלכליות נעלמו לבלי שוב כשזכה ב-31 מיליון דולר בלוטו של מדינת טקסס. עד אז עבד בילי בוב בעבודות מזדמנות בשכר זעום והתקשה לפרנס את אשתו ושלושת ילדיו. לאחר הזכייה עזב בילי בוב את עבודתו בהום-דיפו, לקח את משפחתו להוואי, רכש חווה גדולה ושש מכוניות, ואת יתרת כספו השקיע בעסקים. עשרה חודשים לאחר מכן נפרדה ממנו אשתו, ובטרם שׂם קץ לחייו בירייה, אמר בילי בוב ליועצו הפיננסי: “הזכייה בלוטו היא הדבר הגרוע ביותר שקרה לי אי פעם”.

עדיין לא השתכנעתם ששינויים קיצוניים עלולים להיות מתכון לאסון? הנה דוגמה נוספת.

אוולין אדאמס זכתה פעמיים בפרס הגדול בלוטו, אך למרות זאת מתגוררת כיום בקרוואן, ורוכשת מזון בסיוע תלושי ביטוח לאומי.

אלה הן דוגמאות ספורות למה שמקובל לכנות בשם “קללת הזכייה בלוטו”.

במחקר שנערך בפלורידה עקבו חוקרים אחרי 35 אלף זוכים בהגרלות, והממצאים העלו כי שיעור פושטי הרגל ביניהם גבוה פי שניים מהממוצע הכללי.

הזוכים סיפרו לחוקרים כי הצורך הנפשי להפגין את עושרם בפני הסביבה היה הגורם המרכזי לנפילתם הכלכלית, ואחד מהם אף ניסח זאת במשפט נוקב: “כשאתה זוכה בלוטו, אתה לא הופך לאדם עשיר. אתה נשאר עני, אבל עם הרבה כסף. המנטליות לא משתנה, הראש ממשיך לחשוב כמו עני, למרות שיש לך ביד המון כסף”.

ואם כך הדבר באשר לכסף, על אחת וכמה כשמדובר בשׂררה ובכוח.

מתברר שגם ילדים דחויים, שעולים בבגרותם לשׂררה, אישיותם מוסיפה להשתייך מבחינה מנטלית למעמד הנמוך. אם עניים הזוכים בהגרלות “נותרים עניים אבל עם הרבה כסף”, ניתן לפסוק כי גם ילדים דחויים “נותרים דחויים – אבל עם הרבה כוח ושׂררה”.

עמדת הכוח החדשה שלהם אינה משנה את תפיסתם העצמית. הם חשים שנותרו דחויים מבחינה חברתית, אך כעת יש בידיהם עוצמה. האסון הוא בכך שמרגע עלותם לעמדות הנהגה, אנשים כאלה משתמשים בכוחם להרע ופוגעים בכל מי שתיעבו בשלב הקודם בחייהם.

לאור כל זאת, ננסה לדמיין מה מתרחש אצל אדם החוֹוֶה שני מהפכים בעת ובעונה אחת: הוא מתעשר וגם עולה לעמדת שׂררה. האם יש לו סיכוי להישאר שפוי? באופן מפתיע, התשובה לכך חיובית, ואנו לומדים זאת מפרשת השבוע.

בפרשת ויגש מתארת התורה את המפגש המרתק בין יוסף לאחיו.

ליוסף היו כל הסיבות בעולם להתכחש אל אחיו ולהענישם; בצעירותו היה יוסף נער חלש ודחוי כשלנגדו עשרה אחים בוגרים שהתכחשו לאחווה הטבעית בין אחים ומכרוהו לעבד. די בעובדה זאת כדי להביא לכך שישתמש במעמדו הרם ובכוחו העצום כדי למנוע מאחיו הרעבים מזון כאשר מתהפך הגלגל והוא עולה לגדולות.

נקרתה בפניו הזדמנות יקרה מפז, אולי חד-פעמית, להשיב להם מידה מידה. אך במקום זאת, יוסף מנחם אותם ומרגיעם:
“וְעַתָּה אַל־תֵּעָצְבוּ וְאַל־יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי־מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם” (בראשית מה, ה)

לאחר מכן הוא משלחם בחזרה לביתם, כדי שיבשרו ליעקב “עוד יוסף חי”.

אלא שבבואם אל בית אביהם עם הבשורה על מציאת יוסף, יעקב מתקשה להאמין להם.

מדוע? כי יעקב ידע שכמעט לא ייתכן כי יוסף עבר מהפך כה קיצוני מבלי שהדבר השפיע עליו באופן כלשהו.

כיצד ייתכן שגם בעלותו לכס המשנה למלך מצרים הוא נותר ‘יוסף הצדיק’, למרות הכל?

את התשובה לשאלה זו מגלה יוסף לאחיו לפני חזרתם הביתה.

אמת, ליוסף היו כל הסיבות להיפגע מטלטלת השינוי. כאשר הורד מצרימה, הוא הפך מבן זקונים לעבד; מילד מוגן לנער הנתון לחסדי שׂרים בעלי תאווה. ולאחר שכבר בנה את חייו בכלא והגיע לעמדת השפעה – הקלפים שוב נטרפו, והוא הוּרץ לפתע מן הבור והפך בן-לילה למשנה למלך מצרים, השולט באחת האימפריות החזקות בהיסטוריה.

בזמן קצר וללא התראה מוקדמת, יוסף עבר מהפך מעמדי, שלטוני וכלכלי באופן הקיצוני ביותר שניתן להעלות על הדעת. כיצד אפוא הצליח להימנע מנקמה באחיו שכה הרעו לו? כיצד לא הותירו המהפכים המטלטלים שעבר חותם כלשהו באישיותו?

התשובה לכך מופיעה במדרש על הפסוק “אַל־תִּרְגְּזוּ בַּדָּרֶךְ” (בראשית מה, כד), שאמר יוסף לאחיו.

על פי חז”ל, בפסוק זה גילה יוסף לאחיו את סוד יציבותו למרות המהפך שעבר. וכה כתבו חכמינו במדרש: “אַל תִּתְעַסְּקוּ בִּדְבַר הֲלָכָה שֶׁלֹּא תִרְגַּז עֲלֵיכֶם הַדֶּרֶךְ, דָּבָר אַחֵר: אַל תַּפְסִיעוּ פְסִיעָה גַסָּה וְהִכָּנְסוּ בַחַמָּה לָעִיר…” (תענית י, ע”ב).

על פי מדרש זה, יוסף ידע שאחיו עומדים לרדת אליו למצרים, והעריך שהם משופעים בשפע כלכלי וכבוד. על כן, בדבריו אלה הוא גילה להם כיצד צולחים מהפכים כה מטלטלים מבלי להיפגע.

עצתו הראשונה להם עוסקת בענייני כספים: “אל תתעסקו בדבר הלכה”. כלומר, אל תזנחו את המשמעות הרוחנית של החיים לטובת החומר, אל תתעסקו בדברים ה’הולכים’. במילים אחרות: אל תניחו לכסף לשבש את סדרי העדיפויות שלכם. הרוחניות מילאה תפקיד מרכזי ומכריע בחייכם לפני שהפכתם עשירים, ותפקידכם לוודא שכך יהיה גם כשתתעשרו.

העצה השניה עוסקת בכבוד: יוסף מסביר לאחיו כי מי שמבין שהוא שליח של הקב”ה, והשלטון ניתן לו מידי ההשגחה כדי להחיות עַם רב – רק הוא יכול שלא להתבסם מהכבוד הנלווה באופן הכרחי למהפך במעמדו.

ואיך ניתן לזכות בתכונות אלה? אומר יוסף לאחיו: “והַכניסו חמה לעיר”. הוא מלמד כי כשם שעוֹרוֹ של אדם מגן עליו, כך מגונן עליו גם אור האמונה. כשם שההולך בחושך עלול להיפגע, כך גם מי שאמונתו השׂכלית אינה מאירה עד לבו – כהולך בחושך ייחשב, והוא אינו מרוויח את פירות האמונה.

במילים אלו מסביר יוסף לאחיו כי רק מי שאור האמונה נכנס ל’עיר’ הפרטית שלו יכול לצלוח מהפכים כה משמעותיים בחייו ולהיוותר צדיק.

לדברי יוסף, משמעות רוחנית, ענווה ואמונה יוקדת הן הערובה היחידה להציל את האדם מעצמו, את העולם מרודנים ואת זוכי הלוטו מקללת העושר השמור להם לרעה.

לכן, אם גם אנו מעוניינים לזכות בלוטו או בכל פרס אחר והדבר מתעכב משום-מה – יתכן שזה רק מפני שההשגחה מכירה אותנו ונמנעת מלהזיק לנו. היא ‘ממתינה’ בסבלנות עד שנעביר את עצמנו קורס קצר במשמעות, בענווה ובאמונה.

סיום הקורס בהצלחה יפתח את הצינור לקבלת משאלותינו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות
Scroll to Top

הסדנא בתשלום

כדי לקבל גישה עליך לרכוש סדנא

חיפוש חופשי

סגירה

התחברות

שם משתמש\אימייל
סיסמא

התוכן הזה למנויים בלבד

לתרומה לחצו כאן

עקבו אחרינו